Usein kysytyt kysymykset
Palveluun liittyvät kysymykset
Millainen on helpperin työnkuva, ja miten helpperipalvelu eroaa perinteisestä siivouspalvelusta?
Helpperiltä saat apua siivouksen lisäksi esimerkiksi ruoanlaittoon, vaatehuoltoon, lasten- ja vanhusten hoitoon, lemmikkien hoitoon ja kevyisiin puutarha- ja pihatöihin. Asioihin, joihin siivoojilta ei yleensä saa apua.
Millainen työkokemus helppereillä on?
Filippiiniläiset helpperimme ovat kokeneita kotiapulaisia, joilla on useamman vuoden työkokemus Singaporessa tai Suomessa työskentelystä. Heillä kaikilla on kokemusta siivouksesta, lastenhoidosta ja ruoanlaitosta. Monilla helppereillämme on myös kokemusta perheiden ikäihmisten yksityisenä hoiva-avustajana toimimisesta. Tutustu helppereihimme täältä.
Mitä kieltä helpperit puhuvat?
Helpperimme osaavat englantia ja vaihtelevasti suomea. Palveluapua saat Curonilta suomeksi.
Mitä helpperi ehtii tehdä esimerkiksi puolikkaan tai kokonaisen työpäivän aikana?
Parasta palvelussamme on sen joustavuus: voit itse päättää, mihin tehtäviin haluat helpperin työajan kulloinkin käyttää. Mikäli haluat palvelua vain puolikkaan työpäivän ajan kerran viikossa, tämä aika riittää useimmissa kotitalouksissa esimerkiksi ylläpitosiivouksen ja nopean ruoan tekoon, tai vaihtoehtoisesti ylläpitosiivoukseen ja pyykkihuoltoon.
Yhden kokonaisen päivän aikana helpperi ehtii useimmissa talouksissa hoitaa viikkosiivouksen sekä pyykit ja silityksen sekä tehdä maittavan ruoan. Vaihtoehtoisesti hän voi myös keskittyä enemmän vanhusten tai lastenhoitoon.
Sinä vastaat omaan kotitalouteen perehdyttämisestä ja työhön opastamisesta.
Millaisia siivousvälineitä ja -aineita minulla on oltava helpperin käyntiä varten?
Helpperi käyttää kotisi siivousvälineitä. Kodissa on hyvä olla imuri, ikkunalasta, moppi ja puhtaat mopin vaihtoliinat ja siivousliinat – mikrokuituiset liinat sopivat parhaiten tarkoitukseen. Suosittelemme pesemään siivousliinat jokaisen käytön jälkeen vähintään 60 asteessa. Lisäksi sinulla tulee olla haluamasi siivousaineet, vähintään yksi neutraali yleissiivousaine. Helpperisi ehdottaa sinulle työvälineitä, mikäli jotain puuttuu.
Miten toimimme ruokaostosten ja reseptien kanssa?
Yleisimmät toimintatavat tässä ovat: helpperi ehdottaa reseptiä ja sinä hankit tarvittavat elintarvikkeet; tai sinä jaat helpperille reseptin, teet tarvittavat ostokset ja helpperi valmistaa ruoan. Voit myös ajan salliessa sopia helpperisi kanssa ruoan suunnittelusta ja kaupassa käynnistä.
Miten helpperit kulkevat työkohteidensa välillä?
Helpperit kulkevat julkisilla kulkuneuvoilla, joten pyrimme optimoimaan kulkuyhteydet työpäivän aikana järkeviksi.
Tuleeko helpperillä olla kotimme avaimet? Tai voinko olla kotona helpperin työskennellessä?
Voimme sopia avaintesi luovutuksesta, tai voit itse olla paikalla helpperin työskennellessä kodissasi. Ensimmäisellä käyntikerralla sinun on hyvä olla opastamassa helpperiä, jotta tämä tutustuu kotisi toimintatapoihin.
Miten Curon toimii vastuullisena työnantajana?
Meille on tärkeää, että helppereillämme on hyvät työskentelyolosuhteet, ja että heidät on perehdytetty niin itse työhön kuin Suomessa työskentelyyn asianmukaisella tavalla. Tarvittaessa tuemme työntekijöitämme myös Suomeen muutossa. Noudatamme työsuhteissa Kiinteistöpalvelualan työehtosopimusta, ja helpperimme ovat kuukausipalkkalaisia työntekijöitä.
Minimitilaukseen, hintaan ja laskutukseen liittyvät kysymykset
Mikä on palvelun kuukausihinta?
Hinnoittelumme on yksinkertainen: maksat käyntihinnan, ja kuukausilaskusi summa riippuu siitä, montako käyntikertaa kuukauteen on mahtunut. Pienin säännöllinen tilaus on yksi puolen päivän käynti joka toinen viikko, mutta edullisemman tuntihinnan saat, mikäli tilaat helpperin koko päiväksi useamman kerran kuukaudessa. Katso hinnastomme
Maksanko eri hinnan erilaisista tehtävistä, esim. ikkunoiden, uunin ja jääkaapin pesusta tai lastenhoidosta?
Meillä on aina sama hinta, työtehtävistä riippumatta. Voit itse joustavasti valita helpperin tehtävät.
Mikä on palvelun vähimmäistilaus, ja onko minun mahdollista tilata helpperi käymään iltaisin ja viikonloppuisin? Tuleeko ilta- ja viikonloppuna tehdystä työstä ylimääräisiä kuluja?
Jotta saat helpperipalvelun parhaat puolet käyttöösi, tulee sinun tilata säännöllinen helpperikäynti vähintään puoleksi päiväksi joka toinen viikko. Helppereidemme työaika on klo 8-18. Ilta- ja viikonlopputöistä voimme sopia tapauskohtaisesti. Katso hinnastomme
Tarjoatteko arvonlisäverotonta kotipalvelujen tukipalveluita vanhuksille tai muille tukeen oikeutetuille?
Kyllä, meillä on viranomaisen myöntämä lupa tuottaa arvonlisäverovapaita tukipalveluja Helsingin, Espoon ja Vantaan alueilla. Helpperipalveluja voivat saada arvonlisäverottomasti sellaiset henkilöt, jotka ovat tuen tarpeessa toimintakyvyn alentuessa, esimerkiksi iän tai sairauden vuoksi. Tukipalveluja voivat saada myös sellaiset henkilöt, jotka eivät tarvitse kunnallista kotihoitoa tai kotipalveluja. Ota yhteyttä meihin, ja niin arvioimme, mikäli olet oikeutettu verottomaan palveluun. Katso hinnastomme
Lisätäänkö palvelun hintaan muita kuluja, esimerkiksi matkakuluja?
Hintoihimme sisältyvät matkakulut julkisilla kulkuvälineillä, Helsingissä HSL:n ABC-alue. HSL:n D-alueen lippuhinta tai muut alueen ulkopuoliset lippuhinnat veloitetaan asiakkaalta käyntihinnan päälle. Pyrimme suunnittelemaan helppereidemme työmatka-ajat mahdollisimman tehokkaasti. Mikäli kotisi sijainti on kuitenkin syrjäinen tai heikkojen liikenneyhteyksien päässä, niin että helpperin yhdensuuntainen työmatka on yli tunnin mittainen, sisällytämme ylimenevän matka-ajan työaikaan. Tällöin myös kehotamme tilaamaan palvelun koko päiväksi tai jakamaan kokopäiväisen palvelun esimerkiksi naapurin kanssa.
Mikä on palvelun irtisanomisaika, ja voinko kokeilla palvelua ensin?
Voit kokeilla palvelua 14 vuorokautta ilman irtisanomisaikaa. Tämän jälkeen irtisanomisaika on yhden tai kahden kuukauden mittainen, valitun palvelupaketin mukaisesti. Katso palveluehtomme
Kuinka paljon kotitalousvähennys on, ja miten sen saa?
Verottaja vahvistaa vähennyksen määrän vuosittain. Vuonna 2025 kotitalousvähennyksen määrä on 35% palvelun hinnasta, ja voit saada sitä maksimissaan 1 600 euroa vuodessa henkeä kohden. Vähennyksen omavastuu on 150 euroa henkilöltä vuodessa. Kotitalousvähennys on henkilökohtainen, joten voit saada esim. puolisosi kanssa yhteensä 3 200 euron vuosivähennyksen, jos teitä on kaksi veronmaksajaa taloudessa. Voit ilmoittaa vähennyksen määrän suoraan verokortillesi, tai tehdä ilmoituksen verotuksen yhteydessä. Voimme pyydettäessä toimittaa sinulle vuoden aikana maksamasi laskujen yhteissumman, jonka voit ilmoittaa verottajalle.
Lue lisää kotitalousvähennyksestä vero.fi:stä.
Kuinka usein voin perua palvelun? Voinko perua palvelun esim. matkan vuoksi?
Voit perua käyntejä valitun palvelupaketin ehtojen mukaisesti. Kehotamme sinua kuitenkin pitämään vuorot myös matkojen aikana – mikä onkaan mukavampaa kuin palata siistiin kotiin! Mikäli matkustat paljon, etkä halua käyttää helpperipalvelua lomiesi tai matkojesi aikana, voit myös ohjata oman vuorosi esimerkiksi ystäviesi tai muiden perheenjäsentesi käyttöön. Näin voimme myös taata sen, että pidempien lomien jälkeen tuttu helpperisi edelleen jatkaa työskentelyä sinun kotitaloudessasi.
Mitä tehdä, jos joku taloudessamme sairastuu alle 48 tunnin sisällä vuoron alusta?
Sairastapauksissa olethan palvelunumeroomme mahdollisimman pikaisesti yhteydessä, niin voimme yhdessä arvioida tilanteen.
Onko yrityksellänne vakuutus mahdollisia vahinkoja varten?
Kyllä, meillä on vastuuvakuutus, joka kattaa vahingot 1 milj. euroon asti. Vakuutusyhtiö tekee aina lopullisin päätöksen siitä, mitä vahinkoja korvataan.
Onko työntekijöiltänne tarkistettu rikosrekisteriote?
Tarkistamme työntekijöiden rikosrekisteriotteet lasten ja/tai ikäihmisten kanssa säännöllisesti työskentelevien henkilöiden osalta.
Ota yhteyttä ja tilaa oma helpperi avuksesi
Pyydä lisätietoja
Ei niin pientä asiaa, etteikö meihin voisi olla yhteydessä! Ota yhteyttä ja keskustellaan, miten sinun arjestasi saataisiin mutkattomampaa. Meillä on ilo auttaa.
Toimimme seuraavilla alueilla: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen ja Lahti.