Curon sai alkunsa ystävyydestä ja kasvoi yrittäjyydeksi
Curonin tarina alkoi Singaporesta, missä kaksi tulevaa yrittäjää, Anna ja Tuula, työskentelivät yhdessä Suomi100-juhlavuoden parissa. Molemmat muuttivat myöhemmin takaisin Suomeen, missä syntyi ajatus tarjota monitaitoisia kodinhoitajia suomalaisten kotitalouksien ja yritysten tueksi. Anna oli tuonut aiemmin Suomeen kodinhoitajansa Jackien ja Tuula puolestaan oli rekrytoinut Marilyn-apulaisen Singaporesta Suomeen. Kokemustensa kautta he huomasivat, kuinka suuri tarve Suomessa on luotettaville ja osaaville apulaisille.
Anna on varhaiskasvatuksen asiantuntija, kun taas Tuulalla on kaupallinen koulutus ja kokemusta viestinnästä. Pian heidän tiimiinsä liittyi Ringa, jolla on vahva tausta sosiaali- ja terveysektorila. Ringa oli aiemmin rekrytoinut filippiiniläisiä sairaanhoitajia Suomeen, mikä toi arvokasta lisäosaamista Curonin palvelutarjontaan.
Curonin toiminnan ytimessä on kansainvälinen rekrytointi, oli kyse sitten hoitajien rekrytoinnista hoiva-alalle tai kotiapulaispalvelujen tarjoamisesta kotitalouksille. Curonin Helpperi-palvelu on saanutkin nopeasti jalansijaa pääkaupunkiseudun asiakkaiden arjessa.
Yrittäjien roolit hyvin selvillä
Curonin Helpperi-palvelussa jokaisella yrittäjällä on oma roolinsa, vaikka asioita tehdäänkin yhdessä. Anna on palvelun ”äiti”, joka pyörittää sekä helppereiden että asiakkaiden aikatauluja. Ringa vastaa senioreiden asiakkuuksista, ja Tuula palvelun talouteen liittyvistä asioista.
Annan vastuulla helpperiarjen pyöritys
Anna vastaa helpperien koulutuksesta ja toimii pääkontaktina niin työntekijöille kuin asiakkaillekin. Anna on todellinen lapsiperheiden arjen asiantuntija, sillä hän pyörittää kolmen lapsen ja lentäjämiehen arkea yhdessä helpperin avustuksella.
”Ajatus Curon Helpperistä syntyi halusta helpottaa perheiden arkea ja tehdä siitä joustavampaa. Olen pitkään unelmoinut yrityksestä, joka yhdistää eri palvelut yhdeksi kokonaisuudeksi. Näin perheet eivät joudu tilaamaan ruokia yhdeltä toimijalta, siivoojaa toiselta ja lastenhoitoa erikseen. Omasta kokemuksesta tiedän, miten haastavaa arki voi olla, kun puoliso matkustaa paljon työnsä vuoksi ja kotona on kolme lasta. Yrittäjänä työskentely on helpottanut arkeani, sillä tiimimme on niin joustava ja tukee toisiaan arjen haasteissa. Vuosien kokemus kotiapulaisen työnantajana sekä Singaporessa että Suomessa on opettanut minulle, mitä lapsiperheet todella tarvitsevat. Näiden tarpeiden pohjalta olemme kehittäneet Curonin palvelut,” Anna kertoo.
Curonin helpperi-palvelun laatu perustuu huolelliseen koulutusprosessiin, joka alkaa jo ennen työntekijöiden saapumista Suomeen. ”Koulutamme helppereitämme niin, että he ymmärtävät suomalaisen kulttuurin ja työtehtävät perusteellisesti. Tarjoamme myös lisäkoulutuksia, kuten siivouspäiviä ja ensiapukursseja, jotta palvelumme laatu pysyy korkeana,” Anna kertoo. ”Olen myös huomannut, että Singaporessa asuminen on avannut silmäni sille, kuinka laajasti kodinhoitopalvelut voivat toimia. Suomessa on vielä paljon potentiaalia kotipalveluiden laajentamiseen.”
Yrittäjänä Anna kokee voivansa suunnitella arkeaan joustavasti. Koko perhe on täysillä mukana yritystoiminnassa. ”Yrittäjyys on paljon joustavampaa kuin esimerkiksi opettajan työ. Se on antanut minulle mahdollisuuden yhdistää perhe-elämän ja uran tavalla, jota en olisi muuten voinut kuvitella. Koko perhe on innoissaan Curonista. Lapset ovat jopa keksineet meille mainoslauseita ja tunnarin, ehkäpä ne vielä joskus kuullaan meidän markkinoinnissa,” Anna iloitsee.
Ringalle tärkeää senioreiden yksilöllinen tuki ja merkityksellisten palveluiden kehittäminen
Ringa tuo tiimiin vahvaa osaamista sote-puolelta, erityisesti vanhustenhoidosta. Hän onkin senioriasiakkaiden pääasiallinen kontakti. Ringa muun muassa arvioi senioreiden toimintakykyä, jotta he voivat saada kotiapulaisen palvelut arvonlisäverottomina. Lisäksi hän suunnittelee yhdessä asiakkaiden kanssa, miten kotiapulainen voisi parhaiten auttaa ikäihmisten arjessa.
Senioreiden yksilöllinen tuki on tärkeää, ja Ringa on nähnyt tämän omakohtaisesti työssään: ”Työskentely senioreiden parissa on antanut minulle syvällistä ymmärrystä heidän tarpeistaan ja haasteistaan. Olen huomannut, kuinka tärkeää on tarjota palvelua, joka ei ainoastaan helpota kotona asumista, vaan myös lisää välittämisen tunnetta. Kotihoito on usein pirstaleista: lääkkeet toimitetaan, ruoka tulee erikseen ja siivouksen hoitaa siivouspalvelu, mutta muu tuki jää helposti vähemmälle.”
Yrittäjyys on antanut Ringalle mahdollisuuden luoda jotakin merkittävää, joka parantaa ihmisten arkea kokonaisvaltaisesti. ”Me haluamme tuoda välittämisen kulttuurin takaisin senioreiden elämään. On ollut ilahduttavaa kehittää monipuolinen ja joustava palvelu, joka parantaa ihmisten arkea vauvasta vaariin, ja tarjoaa tukea yhdestä paikasta. Curonin Helpperi -palvelu tukee seniorien itsenäisyyttä tarjoamalla räätälöityjä ratkaisuja, kuten siivousta, kaupassakäyntejä ja seuraa, ilman että he menettävät kontrollia omasta elämästään. Asiakas päättää aina itse, mitä viikoittaisella käynnillä tehdään,” Ringa jatkaa.
Laskut järjestyksessä, palkat maksettuna ja helpperi-tietoisuutta mahdollisille asiakkaille
Tuula hoitaa Curonin talousasiat, vastaa laskutuksesta ja tekee aktiivisesti helpperiviestintää.
Jos olet lukenut Curonin blogia tai katsellut Helpperi Instagram -tiliä, olet nähnyt Tuulan kädenjälkeä. Hän huolehtii siitä, että Curonin tarina ja palvelut välittyvät asiakkaille selkeästi ja inspiroivasti.
“Asioiden järjestely ja toimeenpaneminen on minun juttuni. Tavoitteenamme on tehdä kotiapulaispalvelusta joustava ja kustannustehokas sekä pitää myös hinnat kohtuullisina asiakkaillemme. Meillä pitää olla toimivat järjestelmät esimerkiksi taloushallintaan, työvuoroihin, ja palkanmaksuun, jotta voimme laajentaa palveluamme. Toisaalta myös asiakkaiden tulee tietää palvelustamme, joten olemme miettineet erilaisia kustannustehokkaita ratkaisuja palvelujen markkinointiin. Meillä on esimerkiksi todella ihania brändilähettiläitä, jotka ovat innostuneet palvelustamme ja tekevät kotiapulaisia tunnetuksi somessa.”
Tuula asui 15 vuotta Aasiassa – Singaporessa ja Indonesiassa – ja näkee helpperin korvaamattomana perheenjäsenenä.
“Eikö ne kodinhoitoon liittyvät asiat ole aina niitä, joista aviopuolisot kinastelevat? Itse näen kodinhoitajan avioliiton pelastajana ja perherauhan säilyttäjänä.”